ZX Spectrum 128Κ +2Α/+2Β/+3, RGB Scart Cable



Από τα πιο εύκολα καλώδια στην κατασκευή, αφού η έξοδος RGB του Spectrum έχει και ήχο, αλλά και την απαραίτητη τάση για τη σωστή λειτουργία. Με την αντίσταση των 330Ωμ, προστατεύουμε και την τηλεόραση από υπέρταση.



Πατήστε "κλικ" στην εικόνα για μεγέθυνση

Σημείωση: 
Στην περίπτωση Γαλλικού +2 grey, αυτή η συνδεσμολογία πρέπει να χρησιμοποιηθεί!!! 

ZX Spectrum 128K+, RGB Scart Cable

Υπάρχουν πολλά "σχέδια" γι' αυτό το καλώδιο, τα περισσότερα απ'αυτά ταλαιπωρούν το μηχάνημα (και κυρίως την ΤΕΑ2000), ή δεν δουλεύουν με σύγχρονες τηλεοράσεις.

 Η παρακάτω υλοποίηση απαιτεί την προσθήκη επιπλέον εξόδου, για τον ήχο και την τάση +5V. Την τάση μπορούμε να την "πάρουμε" από το κάτω άκρο του modulator και τον ήχο από τη θύρα εξόδου που προϋπάρχει. 

Πατήστε "κλικ" στην εικόνα για μεγέθυνση

Μόνο για 128Κ+ (και όχι +2)
Στην ατυχή περίπτωση που τα χρώματα σε μεγάλες επιφάνειες δεν είναι ομοιόμορφα (αυτό συμβαίνει σε ορισμένες τηλεοράσεις plasma....), προσθέτουμε στο παραπάνω σχέδιο 3 διόδους 1N4148, σύμφωνα με το παρακάτω σχήμα: 

Πατήστε "κλικ" στην εικόνα για μεγέθυνση
Σημείωση: Στην περίπτωση που έχουμε Γαλλικό +2 grey, η κατάλληλη συνδεσμολογία είναι αυτή των επόμενων 128Κ και βρίσκεται εδώ

ZX Spectrum 128K +3, SNA to DSK


Πολλές φορές μ' είχε απασχολήσει, το πως θα φορτώσω γρήγορα (χωρίς τ' ανεπιθύμητα gadget τύπου divide...), τ' αγαπημένα μου προγράμματα από τον 48Κ.

Η λύση είναι απλή κι' εύκολη στην εφαρμογή, χρειαζόμαστε το πρόγραμμα sna2dsk.exe, το οποίο το κατεβάζουμε από εδώ (ολόκληρη η σελίδα, είναι εδώ).

Η χρήση του είναι απλή, από την γραμμή εντολών του DOS γράφουμε τ' όνομα του SNA που θέλουμε να μετατρέψουμε, και δίπλα το επιθυμητό όνομα του DSK. Με κόκκινο εμφανίζονται οι δυνατές επιλογές και με μπλε ένα παράδειγμα:


Το παραγόμενο DSK είναι αυτόματης εκτέλεσης, δηλαδή αρκεί να καλέσουμε τον LOADER μ' ένα απλό ENTER. Τ' ότι όλα πάνε καλά, το βλέπουμε από το μήνυμα "Snapshot loader". 



TIP
Πολλά προγράμματα ή παιχνίδια, δεν υπάρχουν έτοιμα σε αρχεία SNA, μπορούμε όμως να τα παράγουμε μόνοι μας και εύκολα! Αρκεί να έχουμε ένα καλό emulator όπως τον ZXSPIN, που μπορούμε να τον κατεβάσουμε από εδώ. Φορτώνουμε το αρχείο TAP ή TZX κι' αποθηκεύουμε το στιγμιότυπο με την επιλογή που φαίνεται στην εικόνα:

  

Acorn BBC, Atari joystick adapter


Τα joystick του BBC έχουν γίνει δυσεύρετα και δεν είναι και ότι καλύτερο έχουμε δει! H ανάγκη αλλαγής τους είναι επιτακτική στις μέρες μας.

Το παρακάτω σχεδιάγραμμα είναι λίγο δύσκολο στην κατασκευή αν δεν διαθέτεις "τυπωμένη" πλακέτα. Τ' απαραίτητα εξαρτήματα εμφανίζονται στον σχεδιάγραμμα. 




Κάντε "κλικ" στην εικόνα για μεγέθυνση

Η δική μου κατασκευή, έχει όλες τις "γραμμές" από την επάνω πλευρά, γιατί αλλιώς, θα ήταν πολύ μεγαλύτερη σε μέγεθος...

Κάντε "κλικ" στην εικόνα για μεγέθυνση


Μπορείτε να κατασκευάσετε για ευκολία, το κύκλωμα για ένα μόνο joystick. 
Επίσης, μπορείτε εκτός του MPS2222A, να χρησιμοποιήσετε το 2N3904.


Κάντε "κλικ" στην εικόνα για μεγέθυνση


Κάντε "κλικ" στην εικόνα για μεγέθυνση

ZX Spectrum 48K, MCoder III Basic Compiler


MCODER III (1985)
The ultimate BASIC compiler
για Sinclair ZX Spectrum 48K.



O MCODER III είναι ο μόνος BASIC Compiler, που μετατρέπει τα BASIC προγράμματα σε κώδικα μηχανής (machine code), χωρίς τις απαραίτητες μετατροπές. Σε αντίθεση με άλλους compilers, ο MCODER III χειρίζεται αριθμούς κινητής υποδιαστολής (πραγματικούς-δεκαδικούς αριθμούς), αλφαριθμητικά (string arrays) και BASIC εντολές (εκτός από την CAT, ERASE, FORMAT, MOVE και MERGE), για να μετατραπούν τα αργά BASIC προγράμματα σας, στον ταχύτατο κώδικα μηχανής.

Χρήση του MCODER III:

Φορτώστε το BASIC πρόγραμμα στον Spectrum με τον κανονικό τρόπο.
Γράψτε: LOAD "" CODE και φορτώστε τον MCODER III. Όταν το πρώτο κομμάτι του compiler φορτώσει, πατήστε το stop στο κασετόφωνο.
Όταν εμφανιστεί το μήνυμα PLAY στην οθόνη, ξεκινάτε πάλι το κασετόφωνο ώστε να φορτωθεί το δεύτερο κομμάτι του MCODER III. Μετά την μεταγλώττιση (compiling), μπορείτε να κάνετε save το νέο πρόγραμμα κανονικά.

Για να τρέξει το πρόγραμμα, Γράφετε GOTO XX όπου XX ο αριθμός της πρώτης γραμμής του προγράμματος.

SPECIAL POINTS:

Τα STRINGS & ARRAYS πρέπει να έχουν σταθερές διαστάσεις. Π.Χ. το DIM b (i,j) με i, j μεταβλητές που παίρνουν τιμές κατά την εκτέλεση του προγράμματος, προκαλεί λάθος: error 3. Πρέπει να είναι π.χ. DIM b(10,20,30) is legal.

Τα REM statements να τα κρατάτε στην αρχή του προγράμματος.

Οι εντολές: CAT, ERASE, FORMAT, MOVE δεν μπορούν να μεταφραστούν.

Η MERGE δεν μπορεί να εκτελεστεί για μεταφρασμένο πρόγραμμα.

Οι LIST και LLIST δεν έχουν κανένα νόημα σε μεταφρασμένο πρόγραμμα.

ERRORS: Αν υπάρχει κάποιο λάθος, ναι μεν η γραμμή του θα εμφανιστεί, αλλά πρέπει να πατηθεί το ENTER, να γραφεί η NEW και να ξαναφορτωθεί-μεταγλωττιστεί το πρόγραμμα από την αρχή.

PLAY: Όταν αυτό εμφανίζεται στην οθόνη, είναι το σήμα για να ξαναξεκινήσει το κασετόφωνο και να τελειώσει ο MCODERΙΙΙ.

OK: Το Compilation ολοκληρώθηκε. Αποθηκεύστε το πρόγραμμα πριν το εκτελέσετε.

Μπορεί να δουλέψει με microdrive ή με ΖΧ 128Κ, αλλά όχι όσον αφορά τις επιπλέον εντολές.


 Το πρόγραμμα μπορείτε να το κατεβάσετε από εδώ, πατήστε το "Telecharger" στη σελίδα που θα εμφανιστεί.

ZX_Jim Greece

e-mail: dcotsos2015@gmail.com